Mijn Mijnverhaal: persoonlijke verhalen inspireren tot bezoek Limburgs mijnerfgoed

Vragen?

Wil u een persreis, foto's of informatie aanvragen dan kan u ook onderstaand formulier invullen.

Voor vragen klik hier

Filmmaker Stijn Coninx brengt 8 inspirerende getuigenissen in beeld

Vandaag lanceerde Toerisme Limburg vzw “Mijn Mijnverhaal”. Een project ter ondersteuning van de toeristische positionering van het mijnerfgoed. Het uitgangspunt zijn 8 sterke verhalen van evenveel bijzondere Limburgers met een link met het mijnerfgoed. Deze verhalen werden in beeld gebracht door Stijn Coninx en nodigen uit om Limburg te ontdekken. “De voorbije jaren werd er sterk geïnvesteerd in de toeristische ontwikkeling van de mijnsites”, aldus gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed Igor Philtjens. “Met dit project verbinden en ontsluiten we onze mijnerfgoedsites, die ons uniek maken, op een digitale manier en heten we de toeristen welkom.”

In het kader van de toeristische ontwikkeling en ontsluiting van het mijnerfgoed lanceert Toerisme Limburg vzw acht ‘Mijnverhalen’. In samenwerking met de 6 mijngemeenten (As, Beringen, Genk, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren en Maasmechelen), de 8 mijnsites en met steun van de provincie Limburg en Toerisme Vlaanderen wordt het mijnerfgoed via deze sprekende getuigenissen voor het eerst als een samenhangend toeristisch product gepresenteerd.

Er was/is eens

Onder regie van Stijn Coninx (o.a. ‘Marina’) doen acht Limburgers die een persoonlijke link hebben met het lokale mijnverleden hun verhaal. “Onder andere kunstenaar Koen Vanmechelen, chef-kok Peppe Giacomazza en natuurbeheerder Ignace Schops getuigen over de impact van de Limburgse mijnen op de provincie, het landschap, de samenleving … en hun eigen leven”, vertelt Igor Philtjens.

Ook rapper Don Luca, bedrijfsleider Ludo Pellens, muzikant Steven De bruyn, fietsroutebezieler Hugo Bollen en choreograaf Thierry Smits komen aan het woord. De filmpjes focussen zich elk op een ander aspect van het mijnerfgoed en bieden een uniek perspectief op de Limburgse mijnstreek. Via de verhalen komt elk van de 8 mijnsites aan bod.

Mijn Mijnverhaal

Een flinke schep couleur locale kleurt de filmpjes. Het verleden van de mijnen wordt gelinkt aan heden en toekomst, maar toch vooral aan mensen en multiculturalisme. Elke verteller geeft een persoonlijke toets aan ‘zijn’ Mijnverhaal. “Al deze mensen zijn gevormd tot wie ze nu zijn door het mijnverleden, net als onze provincie”, verklaart Stijn Coninx - zelf ook een Limburger.

Coninx: “Limburg zou er zonder mijnindustrie helemaal anders uitzien. Door vanuit authentieke verhalen op menselijk niveau te vertrekken, brengen we de invloed van de mijnen op een warme manier in beeld. Een warmte die je in de ganse mijnstreek voelt!”

De visuele verhalen zijn te bekijken op de ‘Mijnverhaal’ miniwebsite op ToerismeLimburg.be en vormen de sleutel tot een hedendaagse erfgoedbeleving. De filmpjes moeten Vlamingen en Nederlanders prikkelen en aanzetten om extra informatie op de website te raadplegen om vervolgens hun favoriete filmpje te volgen en een bezoek te brengen aan de mijnsites in Winterslag, Waterschei, Zwartberg, As, Heusden-Zolder, Houthalen, Beringen of Eisden.

Exclusief ter plaatse - De Mijnverhaal app

Om ter plaatse nog meer beleving te bieden werd ook de Mijnverhaal app ontwikkeld. Deze gratis app kan men vooraf downloaden maar enkel ter plaatse gebruiken en biedt tijdens je bezoek een meerwaarde met interactieve en informatieve extra’s. En met nog meer verhalen. Die zijn allemaal exclusief op locatie beschikbaar via GPS-locatiebepaling en pop-ups via je camera. Bekijk foto’s, (drone)filmpjes, 360°-views, neem een kompelselfie ... De Mijnverhaal app toont je eens je ter plaatse bent de dingen die je anders niet kunt zien, de plaatsen die je niet kunt bezoeken en vertelt verhalen die je hart raken.

Wil je helemaal gegidst worden? Geen probleem. In Zolder en Winterslag leiden twee uitgestippelde wandelingen je perfect door de wirwar van straatjes in de mijnwijken. Op de mijnsites kies je zelf wat je wil beleven, wat je wil bezoeken. Per mijnsite zijn er steeds een twintigtal punten ontsloten. En voor de fietsers activeert de Mijnverhaal app met 1 druk de Fietsparadijs app waarmee je een knooppuntfietsroute van 150 km kunt fietsen, die alle mijnsites met elkaar verbindt.

Hierdoor wordt de beleving naar een hyperlokaal niveau getild. “Dit Mijnerfgoed-project benadrukt naast het persoonlijke en warme ook het creatieve en innovatieve karakter van de mijnstreek, wat sinds het sluiten van de mijnen uiteenlopende herbestemmingen opleverde: C-mine in Winterslag, Terhills met onder meer Connecterra en Maasmechelen Village in Eisden, Be-mine in Beringen, ZLDR-luchtfabriek, Greenville in Houthalen... aldus gedeputeerde Philtjens. “De toerist navigeert zich via de Mijnverhalen en de bijhorende app moeiteloos door al deze hotspots, die voor het eerst als geheel ontsloten zijn voor het publiek.”

“Het resultaat van dit project? Een verhoging van de toeristische beleving, een sterkere thematische verbinding binnen Limburg, het vertellen van mijnverhalen eigen aan onze geschiedenis, en het dynamisch en digitaal ontsluiten van de locaties. De doelstelling is om door de verhoging van de beleving maar ook door de permanente communicatie en de promotiecampagne meer dagtoeristen naar de mijnsites te lokken, en meer verblijfstoeristen naar Limburg”, besluit Igor Philtjens. “Want meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en meer jobs voor Limburgers. En dat is Mijn verhaal.”

Praktisch

Bekijk de Mijnverhalen en alle info over de mijnsites op toerismelimburg.be. De Mijnverhaal app is gratis te downloaden voor iOS (Apple) en Android.

Het Mijnverhaal van acht Limburgers in beeld

Eisden
Ignace Schops - een passie voor natuur
(Bezieler Nationaal Park Hoge Kempen)
Zijn jeugd tussen de terrils en de ontstaansgeschiedenis van het Nationaal Park Hoge Kempen.

Zwartberg
Koen Vanmechelen - een passie voor kunst
(Kunstenaar Cosmopolitan Chicken Project)
De herbestemming van de oude mijndirecteursvilla in Zwartberg tot zijn atelier en kunstproject.

Waterschei
Don Luca - een passie voor taal
(Rapper)
Opgroeien in de cité en de invloed van de multiculturele citétaal op zijn rapmuziek.

As
Hugo Bollen - een passie voor fietsen
(Mijningenieur en medebezieler fietsroutenetwerk)
Hoe een opdracht gekregen door de mijnsluiting uitgroeide tot het Limburgse fietsroutenetwerk.

Houthalen
Ludo Pellens - een passie voor technologie
(CEO Benvitec)
Zijn carrièreswitch van mijningenieur naar bedrijfsleider van een innovatief milieutechnologiebedrijf.

Beringen
Thierry Smits - een passie voor dans
(Choreograaf Compagnie Thor)
De evolutie van een mijnwerkerszoon tot danser en choreograaf bij een internationaal gezelschap.

Winterslag
Peppe Giacommaza - een passie voor lekker eten
(Chef-kok 'La Botte')
Hoe de pizzeria van zijn geïmmigreerde vader uitgroeide tot een gastronomisch restaurant.

Heusden-Zolder
Steven De bruyn - een passie voor muziek
(Bluesmuzikant - The Rhythm Junks)
Geboren en getogen in de mijnstreek, nu een muzikale stadsmus die rust zoekt in onze natuur én multicultuur.

Dit project werd mogelijk gemaakt met financiële steun van:

EINDE PERSBERICHT

Info: Toerisme Limburg vzw, Universiteitslaan 3 in 3500 Hasselt, www.toerismelimburg.be

NIET VOOR PUBLICATIE

Beeldmateriaal: Hoge resolutie beeldmateriaal en de 8 Mijnverhalen zijn te downloaden via http://www.toerismelimburg.be/nl/pers/media-materiaal-mijnverhaal

Perscontact Toerisme Limburg vzw: Leentje Verlinden, + 32 (0)478 91 91 46,leentje.verlinden@limburg.be

Perscontact ToerismeVlaanderen: Stef Gits, +32 (0)2 504 25 12, +32 (0)486 22 67 95,stef.gits@toerismevlaanderen.be, Grasmarkt 61, 1000 Brussel, www.toerismevlaanderen.be