PERSBERICHT: TOERISTISCHE SECTOR IN LIMBURG TEVREDEN PAASVAKANTIE LIJDT NIET ONDER EXTERNE FACTOREN

Vragen?

Wil u een persreis, foto's of informatie aanvragen dan kan u ook onderstaand formulier invullen.

Voor vragen klik hier

PERSBERICHT: TOERISTISCHE SECTOR IN LIMBURG TEVREDEN PAASVAKANTIE LIJDT NIET ONDER EXTERNE FACTOREN

10 april 2016 | Hasselt

De Limburgse toeristische sector is over het algemeen tevreden met de voorbije paasvakantie. Dat blijkt uit een steekproef die Toerisme Limburg vzw uitvoerde bij 155 Limburgse logieshouders en de 20 voornaamste attracties. 6 op de 10 ondervraagde logiesuitbaters bestempelden de paasvakantie als even goed en zelfs beter dan de topeditie van vorig jaar. “Bovendien is het bloesemseizoen nog niet losgebarsten. Dat betekent dat we binnenkort nog een tweede toeristische piek krijgen in het voorjaar”, blikt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw, positief vooruit.
 
De uitzonderlijk vroege paasvakantie, het slechte weer, de recente gebeurtenissen in Brussel: de toeristische sector werd dit voorjaar geconfronteerd met heel wat externe factoren die de onzekerheid aanwakkerden. Toch hield het toerisme in Limburg ook onder deze omstandigheden goed stand. Meer nog: 60% van de bevraagde logieshouders gaf aan dat deze paasvakantie even goed of zelfs beter was dan die van vorig jaar. En de editie van 2015 was – mede dankzij het prachtige voorjaarsweer – een topper. “Hiermee bevestigt Limburg alweer haar stijgende trend”, zegt Igor Philtjens. “Onlangs maakte de FOD Economie haar voorlopige cijfers van vorig jaar bekend. Daaruit bleek dat het aantal overnachtingen in Limburg in 2015 steeg met 8,6%. De sterkste groei van alle provincies!”
 
210.000 overnachtingen
Wanneer we de cijfers van de steekproef extrapoleren, werden er naar schatting bijna 210.000 overnachtingen geboekt tijdens de paasvakantie. Traditioneel deden de vakantieparken het uitstekend met bijna een maximale bezetting. Ook de hotels en de vakantiewoningen tekenden een stijgende tendens op. Het aanhoudende slechte weer had wel een impact op het aantal last-minuteboekingen. 20% van de logiesuitbaters gaf aan dat er minder gasten vlak voor of tijdens de vakantie een verblijf boekten. Vorig jaar kwamen er meer last-minute boekingen binnen, maar was de zon de hele vakantie van de partij.
 
Indoorattracties scoren
Het mindere weer had wél een positief effect op de attracties. 80% van de bevraagde attracties gaf aan dat ze even goed of beter deden dan vorig jaar. Vooral de indoorattracties en musea scoorden erg goed dankzij het koude en druilerige weer. Het Gallo-Romeins Museum haalde de eerste week van de paasvakantie al meer dan 15.000 bezoekers en sloot zo de ‘Gladiatoren’-tentoonstelling af met een recordaantal bezoekers van 115.045. De openluchtattracties hadden wat meer hinder van het slechte weer. Gelukkig was 3 april wél een prachtige ‘zon’dag die veel bezoekers op de been bracht en zo de cijfers kon rechttrekken. Zo kende het blotevoetenpad in Zutendaal een topdag met bijna 500 bezoekers. De Japanse tuin in Hasselt had op het Ohanami-evenement zelfs meer dan 2000 bezoekers.
 
“Ook Bokrijk kende een uitstekende vakantie”, zegt Igor Philtjens. “Het Openluchtmuseum verwacht vandaag af te klokken op meer dan 26.000 personen. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2015. Tellen we daar ook de wandelaars, fietsers, horecabezoekers en vroege speeltuinbezoekers bij in de rest van het park, dan komt het totale aantal op bijna 55.000 mensen. De speciale paasprogrammering en de vernieuwingen rond bokrijk brandmerkt, zoals de nieuwe atelierschuren, droegen hier zeker toe bij. Net zoals het feit dat het bezoek aan de expo De sixties voortaan in de toegangsprijs zit inbegrepen. De tweede Helden-dag van Ketnet was ook een absolute topeditie.” De vier ‘Helden’ Dempsey, Nico, Sieg en Maureen wisten maar liefst 12.000 Ketnetters uit gans Vlaanderen naar Bokrijk te bewegen.
 
Nauwelijks annuleringen door terreur
De recente terreur in Brussel had minder impact op het toerisme dan sommigen hadden gevreesd. Maar 1 op 10 logiesuitbaters gaf aan dat ze één of meer annuleringen ontvingen tijdens de paasvakantie. Die waren bovendien niet per se te wijten aan de aanslagen, maar vaak aan het slechte weer. 4 op 10 attracties gaven aan dat ze wél effect ondervonden van de terreur; dit voornamelijk de week voor de paasvakantie, namelijk de dag van de gebeurtenissen of de dagen er net na. Het ging dan voornamelijk om scholen of groepen die hun reservatie annuleerden.
 
Geheime recept van Limburg
Dat Limburg toeristisch zo goed standhoudt, is geen toeval. Igor Philtjens: “De positieve paasvakantie is in de eerste plaats het resultaat van de onophoudelijke inspanningen van onze toeristische ondernemers en partners. Ook Toerisme Limburg werkt continu aan meer instroom. Zo verdeelden we dit voorjaar al bijna 300.000 Limburg Vakantiegidsen. Ook de website scoort goed. Voor en tijdens de vakantie telde toerismelimburg.be 20% meer bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar.”
 
En het voorjaar zit er nog niet op. Wanneer het goede weer eraan komt, zal het aantal fietsers en wandelaars alleen maar toenemen. Zo werd de Fietsparadijs Limburg-app inmiddels al bijna 20.000 keer gedownload. Ook de bestelpagina van de Limburg Vakantiegids blijft populair. Een bewijs dat nog heel wat mensen op zoek zijn naar inspiratie om Limburg te bezoeken.
 
“Dit jaar viel de paasvakantie vóór het bloesemseizoen. Gezien de huidige weersomstandigheden en de lage nachttemperaturen start dat waarschijnlijk pas na 20 april. Dat betekent dus dat er nog een toeristische piek zit aan te komen dit voorjaar. Een goede zaak. We werken met Toerisme Limburg al een tijd aan seizoensspreiding. Zodat er meer toeristen het hele jaar door naar Limburg komen. Zo vermijden we een toeristische overrompeling op piekmomenten en behouden we de troeven die Limburg zo authentiek maken: de rust, het genieten, de natuur en de gastvrijheid”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.
 

EINDE PERSBERICHT
Info: Toerisme Limburg vzw: Universiteitslaan 3 in 3500 Hasselt,
+ 32 11 30 55 00, info@toerismelimburg.bewww.toerismelimburg.be

NIET VOOR PUBLICATIE
Perscontact Toerisme Limburg vzw: Leentje Verlinden, + 32 11 30 55 71, mobiel + 32 478 91 91 46,leentje.verlinden@limburg.be
 
Missie Toerisme Limburg vzw
Met publieke en private actoren binnen de vrijetijdseconomie een marktgericht, kwaliteitsvol, attractief en duurzaam toerisme ontwikkelen en stimuleren. Daarbij streven we naar meerwaarde voor alle toeristische actoren en positioneren we Limburg als een sterk merk en als een onderscheidende toeristische bestemming in het hart van Europa.