PERSBERICHT: GOUVERNEURSWONING EVENTJES TOERISME LIMBURG CAFE VOOR LANCERING DERDE LIMBURG VAKANTIEGIDS

Vragen?

Wil u een persreis, foto's of informatie aanvragen dan kan u ook onderstaand formulier invullen.

Voor vragen klik hier

PERSBERICHT: GOUVERNEURSWONING EVENTJES TOERISME LIMBURG CAFE VOOR LANCERING DERDE LIMBURG VAKANTIEGIDS

PERSBERICHT: GOUVERNEURSWONING EVENTJES TOERISME LIMBURG CAFE VOOR LANCERING DERDE LIMBURG VAKANTIEGIDS

09 februari | Hasselt

Hij is er: de Limburg Vakantiegids 2017. Vanavond werd de derde editie van dit inspirerende bijhoudboek in primeur overhandigd aan de deelnemende steden, gemeenten en toeristische ondernemers. De lancering vond plaats in de gouverneurswoning in Hasselt. Die werd tijdelijk omgevormd tot een pop-up café waar het team van Toerisme Limburg de toeristische partners bediende. “De derde editie van de Limburg Vakantiegids staat in het teken van onze legendarische Limburgse gastvrijheid. Hoe kunnen we de titel ‘Altijd Welkom’ beter uitdrukken dan met deze warme actie naar onze partners”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.
 
Inspireren en stimuleren
De Limburg Vakantiegids is zowel een toeristische catalogus als een reisgids. Hij overtuigt toeristen om Limburg te bezoeken, en gidst hen ter plaatse naar alle toeristische toppers. De gids is al twee jaar een succesverhaal. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de ontvangers het boek doorbladert of leest. “De Limburg Vakantiegids inspireert en stimuleert”, zegt Igor Philtjens. “In juni vorig jaar had een op twee lezers al een daguitstap in Limburg achter de rug. Een op vier boekte na het lezen van de gids een kort verblijf. Een goede zaak voor onze economie van de vrije tijd. Uit het onderzoek leren we ook dat gemiddeld 65% van de ontvangers het boek bijhoudt. Bij personen die het boek zelf aanvragen, stijgt dit aantal tot bijna 100%.”
 
“Daarom leggen we dit jaar nóg meer de focus op de kwalitatieve verdeling van de 350.000 gidsen. Momenteel loopt er een nationale campagne via Vlaamse dagbladen, tv en affichage met een oproep naar alle Vlamingen om op zaterdag 11 februari een gratis exemplaar op te pikken in hun vertrouwde krantenwinkel. Morgenvroeg wordt de gids ook verdeeld in alle grote treinstations in Vlaanderen.”
 
Boeiende nieuwigheden
De gids bevat weer enkele nieuwigheden. De overzichtskaart verhuisde naar een uitklapbare achterflap. In de lijn van de gastvrijheid presenteert het boek nog meer tips en weetjes. Per belevingszone zijn er kindertips en -spelletjes en worden er links gelegd naar filmlocaties. De Limburg Vakantiegids is ook voor het eerst online raadpleegbaar via het innovatieve concept van Musebooks. Hier kun je hem digitaal doorbladeren zoals je dat wenst – in woord én beeld, in een 100% tekstversie of als fotoboek zonder tekst.
 
Ook nieuw zijn de insidertips. Tips voor een soort van microavontuur die de toeristen aanzetten om hun omgeving op een andere manier te beleven. “Daarbij richten we ons in belangrijke mate op de Limburgers zelf. Eén van dé toeristische trends van 2017 is de dichtbijvakantie. Steeds meer toeristen kiezen voor een verblijf in de buurt – soms maar op 10 tot 50 km van de eigen woning. Zo vermijden ze de klassieke vakantiestress en kunnen ze vaker op vakantie. Wij zetten al langer in op de Limburgers als doelgroep. Limburgers leren hun provincie zo beter kennen en worden ambassadeurs van Limburg. Op die manier kunnen we toeristen nóg gastvrijer ontvangen”, zegt gedeputeerde Igor Philtjens.
 
Gastvrijheid centraal
Centrale thema van de derde editie is die Limburgse gastvrijheid. Onder het motto ‘Altijd Welkom’ maakt het boek de toeristen warm om naar Limburg te komen. Samen met het fietsroutenetwerk, de rust en de landschappen is de Limburgse gastvrijheid een van dé grote troeven. ‘Altijd’ slaat op ‘het hele jaar door’, want ook in 2017 blijft Toerisme Limburg inzetten op 365-dagentoerisme: meer toeristen verspreid over het hele jaar.
En ‘Altijd’ betekent ook ‘voor iedereen’. Zo is er in de gids aandacht voor toegankelijkheid en is er als nieuwigheid een extra bijlage ‘Toegankelijk Limburg’, online en in print, met tips en adresjes voor ouders met buggy’s én personen met een beperking. Het is belangrijk dat de Limburgse gastvrijheid voor niemand onbereikbaar is. In het kader van die gastvrijheid geeft Toerisme Limburg bovendien wekelijks een verblijf weg. Iedereen die online boekt via ToerismeLimburg.be maakt kans op een weekendje weg ter waarde van 250 euro.
 
Gouverneurswoning als pop-up café
Geen toeval dus dat gastvrijheid ook centraal stond bij de lancering van het boek. Gouverneur Reynders zette op donderdagavond zijn woning open voor de toeristische partners die adverteren in de gids of in een van de andere uitingen van Toerisme Limburg. Zij kregen de eerste exemplaren in primeur uitgereikt. Gouverneur Reynders: “Meer dan 150 publieke en private partners werkten mee aan het boek. Bijna 550 partners participeren dit jaar in het samenwerkingsmodel van Toerisme Limburg. Zij leveren zo een extra bijdrage aan de economie van de vrije tijd en de welvaart in Limburg. Dat verdient een dikke merci. We kozen voor een informeel contactmoment. Mijn ambtswoning werd tijdelijk omgevormd tot een pop-up café. Het team van Toerisme Limburg stond in voor de bediening. Zo gaven we op een authentieke manier gestalte aan de Limburgse gastvrijheid.”
 
Meer impact door gebundelde krachten
Drie jaar geleden riep Toerisme Limburg haar unieke samenwerkingsmodel in het leven. Hierdoor kunnen publieke en private partners participeren in campagnes die Toerisme Limburg voorstelt, waaronder de Limburg Vakantiegids.
“Door onze middelen te bundelen, gaan we versnippering tegen en verhogen we onze slagkracht en impact. Die verhoogde impact is er effectief. 2015 was een topjaar met ongekende stijgingen. De voorlopige cijfers voor de eerste 8 maanden van 2016 van de FOD Economie doen vermoeden dat we dat record in 2016 evenaren of misschien zelfs overtreffen. Ook in 2017 willen we die positieve tendens doortrekken. De nieuwe Limburg Vakantiegids zal hierin een belangrijke rol spelen, in combinatie met andere mediacampagnes moet dit zorgen voor meer instroom van toeristen in Limburg. Want meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en dus meer jobs voor Limburgers. Jobs die niet delokaliseerbaar zijn”, besluit Igor Philtjens.
 

 
Haal je gratis exemplaar!
Op zaterdag 11 februari is de Limburg Vakantiegids 2017 gratis verkrijgbaar in uw krantenwinkel.
Vanaf 10 februari is deze ook gratis verkrijgbaar in alle toeristische infokantoren van Limburg en vanaf half februari bij de fietscafés, attracties of logies uit je buurt. Ontdek de verdeelpunten in je buurt of doorblader de gids online op www.toerismelimburg.be/limburggids
 
EINDE PERSBERICHT
www.toerismelimburg.be

NIET VOOR PUBLICATIE
U ontvangt de Limburg Vakantiegids per post.  
Beeldmateriaal: www.toerismelimburg.be/pers/Lvg2017
 

Perscontact Toerisme Limburg vzw: Leentje Verlinden, + 32 11 30 55 71, mobiel + 32 478 91 91 46, leentje.verlinden@limburg.be