PERSBERICHT: HERFSTLANDSCHAPPEN LOKKEN TOERISTEN NAAR LIMBURG

Vragen?

Wil u een persreis, foto's of informatie aanvragen dan kan u ook onderstaand formulier invullen.

Voor vragen klik hier

PERSBERICHT: HERFSTLANDSCHAPPEN LOKKEN TOERISTEN NAAR LIMBURG

PERSBERICHT: HERFSTLANDSCHAPPEN LOKKEN TOERISTEN NAAR LIMBURG

6 november | Hasselt

Ook de herfstvakantie was opnieuw een voltreffer voor de Limburgse toeristische sector. Dat blijkt uit een bevraging die Toerisme Limburg hield bij 209 logiesuitbaters. Meer dan 6 op 10 van de deelnemers geeft aan dat ze evenveel of meer gasten ontvingen dan in de herfstvakantie van vorig jaar. “De resultaten zijn wederom een bevestiging van de positieve trend die we de laatste jaren noteren voor de vrijetijdseconomie in Limburg en een bewijs dat de samenwerking met en de inspanningen van alle toeristische partners renderen”, aldus gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw Igor Philtjens.
 
Structurele stijging overnachtingen 
Om zoals steeds de vinger aan de pols te houden bij de sector, hield Toerisme Limburg vzw tijdens de herfstvakantie een bevraging bij de vergunde Limburgse logies. Van de meer dan 200 deelnemers geeft ruim 6 op 10 logiesuitbaters aan dat de herfstvakantie minstens even goed verloopt als vorig jaar. Bij de attracties is dat zelfs 9 op 10 uitbaters. “Vorig jaar kenden we al een ongeziene stijging in overnachtingen van 9,2%. Het is veelzeggend wanneer we in 2016 deze cijfers kunnen bevestigen of zelfs nog kunnen overtreffen. Dat duidt op een positieve trend. Een structurele stijging is belangrijk voor toeristische ondernemers, want die garandeert duurzame werkgelegenheid. De economie van de vrije tijd groeit dus verder uit tot een van de speerpuntsectoren in Limburg”, zegt Igor Philtjens.

142.000 overnachtingen
Op basis van de cijfers uit de bevraging werd er een extrapolatie gemaakt naar de volledige sector. Het gaat hier uiteraard over een steekproef, maar vanuit deze berekening kunnen we schatten dat er bijna 142.000 overnachtingen zijn geboekt voor de herfstvakantie in Limburg. Deze toeristische overnachtingen tijdens de herfstvakantie betekenen voor de Limburgse economie een mooie omzet van meer dan 11 miljoen euro.

Vaker op vakantie
Uit recent onderzoek van de FOD economie blijkt dat korte vakanties (1-3 nachten) alsmaar aan belang winnen bij de Belg. We gaan korter, maar vaker op vakantie. Een direct gevolg hiervan is dat de Belg vaker opteert voor een vakantie in eigen land. Het aantal Belgen dat voor een korte vakantie binnen de landsgrenzen bleef, steeg het afgelopen jaar van 30,3% naar 41,7%. Een trend die ook sterk voelbaar is in Limburg en bevestigd wordt door de bevraagde logiesuitbaters.

Seizoensverlenging
Toerisme Limburg blijft, samen met de publieke en private partners, volop inzetten op seizoensverlenging.
“We positioneren Limburg als ideale dichtbijbestemming, voor elk seizoen. Ook dit najaar zetten we samen met onze publieke en private partners campagnes op om meer toeristen aan te trekken. Een product bij uitstek voor de seizoensverlenging is natuurlijk het wandelen. Uit onze continue gastenpeiling blijkt dat 80% van de verblijfstoeristen in het najaar komt wandelen. Eind augustus lanceerden we samen met de regionale landschappen de wandelbox en website ‘wandelen in Limburg’, om de routes nog overzichtelijker te maken en het wandelen naar een hoger niveau te tillen. Zo kunnen we Limburg nog meer profileren als wandelparadijs. De erkenning als eerste Belgische premiumroute die 2 wandelroutes van domein Pietersheim recent ontvingen, is hiervoor natuurlijk een opsteker.”

Beleving en attracties 
De toeristen die naar Limburg komen, willen niet enkel iets zien of bezoeken. Ze willen ook iets beleven. Het innovatieve fietstraject ‘Fietsen door het Water’ telde sinds de opening eind april al meer dan 140.000 fietsers en zeker zo veel wandelaars en was ook tijdens de herfstvakantie een succes. De recente openingen van nieuwe attracties zoals de Avonturenberg en de Todi-duiktoren in Beringen en Bilzen Mysteries focussen ook op die extra beleving.
 
“De belangrijkste conclusie is dat Limburg zich nu écht in de markt heeft gezet als dichtbijbestemming. In Limburg maken wij het verschil met onze natuur, fiets- en wandelroutes, belevingsvolle attracties en gastvrijheid. Stuk voor stuk troeven die we het hele jaar door kunnen uitspelen en die voor iedereen wat te bieden hebben”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.

- einde persbericht -

  

Info: Toerisme Limburg vzw, Universiteitslaan 3 in 3500 Hasselt, + 32 11 30 55 00, info@toerismelimburg.bewww.toerismelimburg.be
NIET VOOR PUBLICATIE:
Perscontact Toerisme Limburg vzw: Leentje Verlinden, + 32 11 30 55 71, mobiel + 32 478 91 91 46, leentje.verlinden@limburg.be